ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΠΟΛΕΩΝ και ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
του Σταύρου Φωτάκη
Ανωτάτου Αξιωματικου τ.Α.Π εα
. Από τις αρχές του 20ού αιώνα, ανέκυψε η ανάγκη δημιουργίας ενός νέου αστυνομικού σώματος στις μεγάλες πόλεις. Πολλές προσπάθειες είχανε γίνει μέχρι το έτος 1920, αλλά καμιά δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Τον Ιούλιο του έτους 1920, βάσει του ιδρυτικού Νόμου 1370/1918 του Ελευθερίου Βενιζέλου "Εν ταις πόλεσιν Αθηνών, Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Πατρών και Κερκύρας, θέλει συσταθεί ιδία Υπηρεσία Αστυνομίας δια τα κυρίως αστυνομικά έργα..." , ξεκίνησε η λειτουργία του νέου αστυνομικού σώματος της Αστυνομίας Πόλεων. Πρώτος αρχηγός που ανέλαβε την οργάνωσή της και μάλιστα κατά το πρότυπο της Μητροπολιτικής Αστυνομίας του Λονδίνου ήτανε ο Άγγλος αξιωματικός Σερ Φρειδερίκος Χαλλίντεϊ. Στη Θεσσαλονίκη, δεν εγκαταστάθηκε ποτέ η Αστυνομία Πόλεων, λόγω της έντονης αντίδρασης της τότε Χωροφυλακής και αποφασίστηκε να παραμείνει η Χωροφυλακή με τη στρατιωτική της οργάνωση.
Η Αστυνομία Πόλεων ήτανε ένα ίδιον σώμα, όπως αναφέρεται και στον ιδρυτικό νόμο, που εκτελούσε πολιτισμένα, μεθοδικά, επιστημονικά και αποτελεσματικά τα αστυνομικά καθήκοντα και λειτούργησε άψογα και με πολλές επιτυχίες, ως το έτος 1984.
Το έτος 1984 αποφασίστηκε να καταργηθούνε τα δύο Σώματα, απόφαση η οποία δυστυχώς υλοποιήθηκε τον Οκτώβριο, με τον Νόμο 1481/1-10-1984, ΦΕΚ Α΄ - 152 και να δημιουργηθεί αυθημερόν, πρόχειρα και ανοργάνωτα, η σημερινή Ελληνική Αστυνομία. Για την απόφαση αυτή υπήρξανε έντονες αντιδράσεις ανωτάτων κυρίως Αξιωματικών της Αστυνομίας Πόλεων, πλην όμως δεν φέρανε αποτελέσματα. Βεβαίως υπήρχανε κάποια μικροπροβλήματα μεταξύ των δύο καταργηθέντων σωμάτων, τα οποία όμως θα μπορούσανε να επιλυθούνε με άλλο τρόπο και όχι με αυτό τον υδροκεφαλισμό της νέας Αστυνομίας.
Ευχής έργο θα ήτανε αν αποτελούσανε τη βάση, στο νέο σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας, τουλάχιστον τα όποια θετικά των δύο σωμάτων και να απορριφθούνε τα αρνητικά τους, όμως δυστυχώς συνέβη το αντίθετο. Και δεν έφτανε μόνο αυτό, αλλά μετά από λίγα χρόνια υπήρξανε κι άλλες αλλαγές-πειραματισμοί όπως, αψυχολόγητες συγχωνεύσεις-καταργήσεις υπηρεσιών ασφαλείας, πολυδύναμα κλπ, για τις οποίες εκφράσαμε τότε αρκετού Αξιωματικοί την αντίθεσή μας και βέβαια ανταμειφθήκαμε με ανάλογες αποστρατείες. Αλλά και η εισαγωγή στις παραγωγικές Σχολές, με τον τρόπο που από τότε καθιερώθηκε και γίνεται μέχρι σήμερα, δηλαδή απευθείας εισαγωγή από το Λύκειο απαίδευτων, είναι πέρα για πέρα λαθεμένος. Μα και η δημιουργία ειδικών υπηρεσιών Συνοριοφυλάκων, Ειδικών Φρουρών κλπ, εκτιμώ ότι εξυπηρετούνε αποκλειστικά πολιτικές ρουσφετολογικές υποχρεώσεις. Και δεν βλέπομε κανένα ανώτατο Αξιωματικό στα ΜΜΕ, όπως συνέβαινε παλιότερα, πλην σπανίως κάποιο εκπρόσωπο τύπου, αλλά μονίμως εκπροσώπους των συνδικαλιστικών οργανώσεων να ομιλούν, να αναλύουν και να επιλύουν όλα τα θέματα.
Κάθε τόσο λοιπόν ακούμε ότι γίνονται αλλαγές, ακούμε βαρύγδουπες ανακοινώσεις, κυρίως μετά από κάθε αλλαγή πολιτικής ηγεσίας ή μετά από κάποιο μεγάλο έγκλημα, που συνταράσσει την κοινωνία, αλλά το αποτέλεσμα δυστυχώς παραμένει το ίδιο και δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της ασφάλειας της ζωής και της περιουσίας των πολιτών. Και βρισκόμαστε στο σήμερα στο απόγειο της ανασφάλειας με φόνους, ληστείες και σωρεία άλλων εγκλημάτων ανεξιχνίαστων, που συνταράσσουν την κοινή γνώμη, υπόδουλοι στην κάθε πολιτική ηγεσία.
Η εκτίμησή μου λοιπόν εδώ και πολλά χρόνια την οποία εκφράζω δημόσια, προφορικά και γραπτά, είναι ότι, έχει επέλθει ξανά η ανάγκη δημιουργίας νέου σώματος στις μεγάλες πόλεις και κυρίως στην Αττική, όπως ακριβώς οραματίστηκε και υλοποίησε ο Ελευθέριος Βενιζέλος το έτος 1918-1920, στα πρότυπα αναγνωρισμένης υψηλού επιπέδου Αστυνομίας άλλων Κρατών. Η συνέχιση πειραματισμών δεν φέρει κανένα αποτέλεσμα και βλάπτει συνεχώς τα συμφέροντα του Ελληνικού λαού, για τα οποία θεωρείται θεματοφύλακας ο κάθε Αστυνομικός. Ίδωμεν
Μάης του 2021
Σταύρος Φωτάκης
Ανώτατος Αξιωματικός τ. Α. Π ε.α