Print

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ Α\Φ F-16

 

ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΩΡΑ

Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΜΑΧΗΤΙΚΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ F-16

κασσαβετησ Του Γεωργίου Β. Κασσαβέτη

Επισμηναγού (Ι) ε.α. – τ. Κυβερνήτου Ο.Α.

Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι η επίσκεψη του πρωθυπουργού κ. Τσίπρα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής έγινε σε μια ιδιαίτερα ευνοϊκή συγκυρία για τη χώρα μας, ήτοι σε μια περίοδο που οι Αμερικανο - Τουρκικές σχέσεις βρίσκονται στο χειρότερο σημείο της τελευταίας πεντηκονταετίας. Βέβαια άλλος σκοπός της επισκέψεως είχε εξαγγελθεί από την κυβέρνηση και άλλος προέκυψε

Και ενώ οι περισσότεροι είχαμε επενδύσει στην επίσκεψη ότι θα μας έφερνε επενδυτάς και δολάρια, όπως…. μας είχε συνηθίσει από προηγούμενες επισκέψεις του στην Αμερική, στην Κίνα, στη Γαλλία κλπ, ξαφνικά πληροφορηθήκαμε δια στόματος του ίδιου του Αμερικανού Προέδρου Donald Trump  την αναβάθμιση των αεροσκαφών (α/φ)  F-16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας, το κόστος της οποίας θα ανέλθη στο ποσό των 2,404 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

 

Όπως ήταν φυσικό, το θέμα της εκταμιεύσεως ενός τόσο μεγάλου ποσού χρημάτων, έστω και σταδιακά, υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες που διέρχεται η χώρα, μονοπώλησε την επικαιρότητα, όχι μόνο στα μέσα μαζικής επικοινωνίας, αλλά και μεταξύ των απλών ανθρώπων στα καφενεία. Τα ερωτήματα τα οποία κυριάρχησαν και τα οποία απαιτούν τεκμηριωμένη απάντηση είναι τα εξής. «Γιατί είναι αναγκαία η αναβάθμιση των α/φ F-16», «Τι περιλαμβάνει η αναβάθμιση» και « Γιατί αναβαθμίζουμε τα παλαιά α/φ και δεν  αγοράζουμε τα 5ης γενιάς F-35». Επί των ως άνω ερωτημάτων η απάντησή μας είναι η εξής.

α. Γιατί είναι Μονόδρομος η Αναβάθμιση των F-16.

Πριν ή απαντήσουμε στο ερώτημα, πληροφορούμε τους συμπολίτες μας – διότι οι ξένες υπηρεσίες το γνωρίζουν -  ότι ο στόλος των α/φ της Π.Α. αποτελείται από 153 α/φ F-16, 25 Mirage 2000-5MK2, ένα μικρό αριθμό Mirage 2000E/B και λίγα επίσης F-4 (Phantoms) Peace Ikarus,  τα οποία πρόκειται να αποσυρθούν τα προσεχή χρόνια. Έναντι του δικού μας στόλου η Γείτονα Τουρκία διαθέτει 255 F-16 και μικρό αριθμό F-4. Γεννάται όθεν το ερώτημα. Όταν τον κορμό του στόλου μαχητικών α/φ μιας χώρας αποτελεί ένας τύπος α/φ,  μπορεί η χώρα αυτή να αντικαταστήσει, εν μια νυκτί, ολόκληρο σχεδόν το στόλο της; Κι ακόμη. Όταν η Τουρκία έχει εκσυγχρονίσει όλα σχεδόν τα F-16 της σε επίπεδο advanced, μπορεί η χώρα μας που απειλείται ανά πάσα στιγμή, να αισθάνεται ασφαλής με ένα αναχρονιστικό στόλο μαχητικών α/φ ;

Με αυτές λοιπόν τις σκέψεις, το θέμα της αναβάθμισης των α/φ F-16 είχε προβληθεί από τους αρμοδίους επιτελείς της Πολεμικής μας Αεροπορίας (ΠΑ), ως πρόγραμμα υψίστης προτεραιότητος από το 2008, ανεξάρτητα από την προμήθεια νέου μαχητικού. Στα πλαίσια της συγκεκριμένης απαιτήσεως η ΠΑ είχε ζητήσει από την κατασκευάστρια εταιρία των F-16, Lockheed Martin Aeronautics (LMA), στοιχεία κόστους και διαθεσιμότητος για την αναβάθμιση του στόλου του συγκεκριμένου α/φ. Δυστυχώς παρά το γεγονός ότι οι αρμόδιοι της ΠΑ επεσήμαναν την επερχόμενη ανατροπή ισορροπίας δυνάμεων μεταξύ της χώρας μας και της Τουρκίας, αφού η Τουρκία αφ’ ενός μεν αναβάθμιζε τα δικά της 255 F-16, αφ’ ετέρου δε προέβαινε και στην αγορά του νέου μαχητικού 5ης γενιάς F-35, η πολιτική ηγεσία δεν προχώρησε στην υλοποίηση της αναβάθμισης.

Τον Μάιο του 2014 η ΠΑ επανερχόμενη στο θέμα του εκσυγχρονισμού των F-16, ζήτησε τις προτάσεις τριών εταιριών, ήτοι της κατασκευάστριας LMΑ,  της BAE και της BOEING. Μετά την αξιολόγηση των προτάσεων οι εμπειρογνώμονες  της ΠΑ απεφάνθησαν ότι μόνο η κατασκευάστρια εταιρία θα μπορούσε να υλοποιήσει τις σύγχρονες επιχειρησιακές απαιτήσεις της αναβάθμισης με το ελάχιστο ρίσκο.

Αδιαμφισβήτητα η ληφθείσα απόφαση έπρεπε να είχε ληφθεί και να είχε υλοποιηθεί χθες, διότι η γεωπολιτική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί τελευταία, δεν επιτρέπει την παραμικρή παράταση. Η νέα στρατηγική, η οποία στοχεύει να καταστήσει την Τουρκία περιφερειακή υπερδύναμη, η οποία να άρχει των Ισλαμικών χωρών και να αποτελεί τη μοναδική γέφυρα μεταξύ Δύσεως και Ισλαμικού κόσμου, η αμφισβήτηση όχι μόνο βραχονησίδων πλέον, αλλά και κατοικημένων ελληνικών νησιών του Αιγαίου και η ανεξέλεγκτη μετανάστευση με την οποία μας τροφοδοτεί συνεχώς η Τουρκία, παρά τα δισεκατομμύρια ευρώ που εισπράττει από την Ευρωπαϊκή Ένωση, για να την παρεμποδίζει, έχουν προβληματίσει σε μεγάλο βαθμό τα περισσότερα μέλη της Κυβερνήσεως και του κόμματος, τα οποία μέχρι χθες σφύριζαν αδιάφορα, πλην βεβαίως των γραφικών ειρηνόφιλων, Νίκου Φίλη, Γιώργου Κυρίτση κ.α. τα οποία στρουθοκαμηλίζοντας διατείνονται: « Αρκετά φονικά όπλα διαθέτομε, δεν μας χρειάζονται άλλα».

Ως εκ τούτου το πρόγραμμα της αναβάθμισης των συγκεκριμένων α/φ  δεν είναι μόνο πρώτης προτεραιότητος, αλλά και καθοριστικής σημασίας για τη διατήρηση της σχετικής ισορροπίας στο Αιγαίο. Και αυτό γίνεται αντιληπτό κι απ’ τους πλέον αδαείς, αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι η Τουρκία έχει αναβαθμίσει και τα 255 F-16 του στόλου της και πρόκειται να προμηθευθεί 100 α/φ Joint Strike Fighter ( F-35) μετά το 2020, οπότε καθίσταται μια αξιόμαχη αεροπορική δύναμη παγκοσμίως.

Η συμφωνία η οποία επετεύχθη κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι διακρατική, που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν μεσάζοντες και προσδιορίζει το ύψος της δαπάνης για την αναβάθμιση των F-16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Στη συμφωνία δεν καθορίζονται λεπτομέρειες, όπως πόσα ακριβώς α/φ θα αναβαθμιστούν, ποιες από τις εργασίες θα γίνουν στην ΕΑΒ ή άλλες εγχώριες βιομηχανίες κ.α. Επιδίωξη πάντως των ελληνικών Αρχών είναι η απόκτηση τεχνογνωσίας από την ΕΑΒ, ώστε να μπορεί να αναλάβει την αναβάθμιση των α/φ F-16 άλλων χωρών. Είναι  ενδεχόμενο όμως τα 30 α/φ F-16 Block 30 που παρελήφθησαν το 1989, να μην αναβαθμισθούν, αλλά να πουληθούν σε άλλες χώρες.

Ένα μελανό, κατά την άποψή μας, σημείο της συμφωνίας είναι το εξής. Στην αναφορά του προέδρου Trump, σχετικά με το κόστος του εκσυγχρονισμού, παρενέβη ο Έλληνας Υπουργός Αμύνης κ. Καμμένος μέσω twitter, διευκρινίζοντας ότι το κόστος δεν είναι 2,4 δις δολάρια, αλλά 1,1 δις και ότι τα υπόλοιπα είναι Αντισταθμιστικά Οφέλη (Α.Ω.). Τι εννοούσε όμως ο κ. Υπουργός, όταν όλοι γνωρίζουμε ότι τα Α.Ω. έχουν καταργηθεί με το νόμο 3978/2011, ο οποίος ενσωμάτωσε και την υπ’ αριθ. 2009/1981 Κοινοτική Οδηγία; Σύμφωνα με την άποψη  ειδικών, που διαβάσαμε στον τύπο, η Κυβέρνηση προσπαθεί να επαναφέρει απ’ το παράθυρο τα σκανδαλώδη Α.Ω., τα οποία κατά την περίοδο του μεγάλου πάρτυ των εξοπλισμών είχαν καταστεί εργαλεία αυξήσεως της μίζας. Πιο συγκεκριμένα.

Τα υπό αγορά προϊόντα υπερτιμολογούντο, με πρόσχημα τα παρεχόμενα Α.Ω. , τα οποία σπανίως υλοποιούντο και το ποσό της υπερτιμολογήσεως πήγαινε στα θυλάκια των μεσαζόντων. Απτό παράδειγμα η αγορά των F-16 το έτος 1989, που ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες του τύπου, η τρέχουσα τιμή ήταν 22εκ. δολάρια, εμείς τα πληρώσαμε 30 εκ. δολάρια έκαστο. Και μετά διερωτώμεθα που βρήκαν τα λευτά μερικοί κι έκαναν το γάμο τους στο υπερπολυτελές ξενοδοχείο four seasons στο Παρίσι, πως αγόραζαν σπίτια στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου στην Ακρόπολη κ.α. Παρ’ όλο λοιπόν ότι με το νόμο 3978/2011έχουν καταργηθεί τα Α.Ω. και εις πείσμα της έγγραφης ενημέρωσης τύπου της Αμερικανικής Αρχής Defense Security Cooperation Agency, που ασχολείται με τις διακρατικές συμφωνίες, « ότι το κόστος της αναβάθμισης ανέρχεται στο ποσό των 2,4 δις δολάρια και ότι δεν υπάρχουν Α.Ω.», η Κυβέρνηση εξακολουθεί να κάνει λόγο για ύπαρξη Α.Ω. Και πώς νομίζετε ότι επιχειρεί να ξεπεράσει τον σκόπελο του νόμου 3978/2011; Απλούστατα, θεωρώντας, ότι η παρούσα σύμβαση δεν είναι νέα και επομένως δεν υπάγεται στο νόμο αυτό, αλλά επέκταση της ήδη υπάρχουσας, η οποία φυσικά προϋπήρχε του νόμου. Όχι που δεν θα εύρισκαν τρόπο να ξεπεράσουν ένα τόσο μικρό εμπόδιο.

β. Τι Περιλαμβάνει η Αναβάθμιση των F-16.

Με τον όρο αναβάθμιση εννοούμε τον εκσυγχρονισμό του υφισταμένου οπλικού συστήματος, ώστε αυτό να πληροί τις σύγχρονες απαιτήσεις και να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απειλές. Πράγματι με την αναβάθμιση των α/φ F-16 στη διαμόρφωση V, επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή ομοιοτυπία του στόλου της Π.Α.  με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση του κόστους συντηρήσεως, τη βελτίωση των δυνατοτήτων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους και τη μεγιστοποίηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων της χώρας. Με την αναβάθμιση βεβαίως, το α/φ F-16V δεν γίνεται α/φ 5ης γενιάς, όπως το F-35, γίνεται  όμως α/φ 4,5ης γενιάς, το οποίο μπορεί να συνεργάζεται απολύτως με το F-35, αν και όταν αυτό ενταχθεί στο στόλο των α/φ της Πολ. Αεροπορίας μας, με τα ιπτάμενα ραντάρ EMP-145ΑΕW Erieye και τα συστήματα των βλημάτων Patriot. Τα οπλικά συστήματα του F-16 θα  μπορούν ακόμη να συνδεθούν με τα αντίστοιχα των φρεγατών του Πολεμικού μας Ναυτικού, όταν και αυτές εκσυγχρονιστούν, τις πυροβολαρχίες των αντιπλοϊκών πυραύλων κ.α.

Η καθυστέρηση της αναβαθμίσεως είχε και ένα καλό στην όλη υπόθεση. Κι αυτό είναι το Ραντάρ AESA, με το οποίο εξοπλίζεται το F-16V. Το επαναστατικό αυτό Ραντάρ ενεργούς ηλεκτρονικής σάρωσης, το οποίο δεν έχει μπει στα αναβαθμισμένα τουρκικά F-16, διαθέτει τις εξής νέες λειτουργίες:

  1. i. Ανιχνεύει και παρακολουθεί κινούμενους στόχους ταυτόχρονα  στον αέρα και στο έδαφος.
  2. ii. Προβαίνει σε χαρτογράφηση του εδάφους.

iii. Είναι βελτιωμένο στην αναζήτηση και την ανίχνευση στόχων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους.

  1. iv. Διαθέτει μεγαλύτερη εμβέλεια ανίχνευσης.
  2. v. Διαθέτει αυξημένη ηλεκτρονική προστασία από παρεμβολές.

Αλλά και πέραν του επαναστατικού Ραντάρ, η επόμενη δυνατότητα του οποίου πιστεύεται ότι θα είναι η ανίχνευση και ο εντοπισμός των μέχρι τώρα αόρατων α/φ stealth,όπως το F-35, η αναβάθμιση περιλαμβάνει και τα εξής : Εξελιγμένο Κεντρικό Υπολογιστή, Nεα Εξελιγμένα Συστήματα Επικοινωνιών και Μεταφοράς Δεδομένων (LINK 16), Νέα Έξυπνα και Προηγμένα Όπλα και Νέους Αισθητήρες.

Σημειωτέον ότι αν τελικά τα Kits  της αναβαθμίσεως τοποθετηθούν από την ΕΑΒ, όπως επιδιώκεται από τις Ελληνικές Αρχές, το κέρδος της χώρας θα είναι μεγάλο, τόσο από την απασχόληση αρκετών ανέργων Ελλήνων, όσο και από την απόκτηση τεχνογνωσίας από το προσωπικό της κρατικής μας βιομηχανίας, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην αναβάθμιση των F-16 άλλων χωρών.

γ. Γιατί δεν Αγοράζουμε τα 5ης Γενιάς α/φ F-35 stealth.

Όσοι αυτή τη στιγμή ομιλούν σοβαρά για την αντικατάσταση των 153 F-16 με αντίστοιχα νέας γενιάς, ή είναι αιθεροβάμονες, ή βρίσκονται εκτός πραγματικότητος. Με δεδομένο ότι το κόστος του συγκεκριμένου α/φ, μαζί με τον εξοπλισμό και τις εκπαιδεύσεις του ιπταμένου και του τεχνικού προσωπικού εγγίζει τα 170 εκατομμύρια δολάρια, με τα 2,4 εκ. δολ. που στοιχίζει ο εκσυγχρονισμός των F-16, θα μπορούσε να αγορασθούν 14!!! σύγχρονα α/φ. Αντιπαρερχόμενοι το γεγονός ότι η παράδοση των α/φ αυτών δεν μπορούσε να γίνει πριν το 2026, ερωτούμε κάθε ειδικό στα αεροπορικά θέματα. Θα αποτελούσε εγγύηση της προάσπισης των συνόρων της χώρας, ένας στόλος μόλις 14 μαχητικών α/φ; Θέλομε να πιστεύουμε ότι το θέμα δεν αντέχει σε σοβαρή συζήτηση.

Τελειώνοντας θεωρούμε σκόπιμο να πληροφορήσουμε τους γεναιόδωρους, οι οποίοι συμμερίζονται την άποψη κάποιου πρώην πρωθυπουργού, ότι «λευτά υπάρχουν», ότι πέραν της απαγορευτικής τιμής του νέου α/φ, το F-16 παραμένει και σήμερα ένα σύγχρονο α/φ, το οποίο χρησιμοποιείται από πολλές Αεροπορίες σε όλο τον κόσμο. Εκατοντάδες πιλότοι μας το έχουν πετάξει και έχουν διακριθεί σε διάφορες Νατοϊκές ασκήσεις με το συγκεκριμένο α/φ και αντίστοιχοι τεχνικοί μας το παίζουν στα δάκτυλα, γνωρίζοντας και την τελευταία βίδα του. Αυτό σημαίνει ότι η εμπεδωμένη αυτή γνώση, η οποία έχει στοιχίσει στον απλό Έλληνα φορολογούμενο εκατομμύρια ευρώ δεν μπορεί να πεταχτεί στα σκουπίδια. Αλλά και πέραν όλων αυτών, όταν η Αμερικανική Αεροπορία “ USAF” σκοπεύει να διατηρήσει στο στόλο της τα F-16 μέχρι το 2048, είναι λογικό η πτωχευμένη Ελλαδίτσα να τα πετάξει τριάντα (30) ολόκληρα χρόνια ενωρίτερα;

Κλείνοντας πρέπει ακόμη να πληροφορήσουμε τους κάθε λογής αντιπολιτευόμενους ότι το θέμα δεν προσφέρεται για αντιπολίτευση. Είναι εθνική ανάγκη να κατανοήσουν άπαντες, συμπολιτευόμενοι και αντιπολιτευόμενοι, πως αν θέλουν να έχουμε μια αξιόμαχη Αεροπορική Δύναμη, η οποία να μπορεί να προασπίζει την εδαφική ακεραιότητα της χώρας και να είναι υπολογίσιμη από τον αντίπαλο, πρέπει πάση θυσία να αναβαθμιστούν, ει δυνατόν και τα 153 α/φ F-16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας σήμερα. Κάθε άλλη συζήτηση, δεν αφορά σοβαρούς και υπεύθυνους Έλληνες πολίτες, αλλά αδαείς και ανεύθυνους συζητητές καφενείων.