Οργάνωση και λειτουργία
ΕΡΕΥΝΑ -ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ -ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ
Θ.ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΠΡΩΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ Α.Π.
Και για να αναφερθούμε πάρα πολύ συνοπτικά και για τον θεσμό της Γυναικείας Αστυνομίας ,και να ΄΄βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους''.
Καθ όσον και στον θεσμό αυτόν η Α.Π. ήταν πρωτοπόρος...
Αρχικά για την ίδρυση Αστυνομίας αποτελούμενη από 50 γυναίκες προέβλεπε το αρθ 40 [αρθρ 12 Ν 3278\1925] του Οργανισμού της Αστυνομίας Πόλεων,Ν 4971\1931,το οποίο όμως δεν εφηρμόσθη.
Η προσπάθεια επανελήφθη,με τον Α.Ν 698\4.12.1945 και της 4846\36\11.6..1946,αποφάσεως του Υπουργού Δ.Τ.,δια της προσλήψεως 40 γυναικών,και τοποθετήσεώς των,σε διάφορες Αστυνομικές Υπηρεσίες.
Με το αρθ 56 του Ν 2458\1953,''περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως του Κ.Ν. 4971\1931,''Περί οργανισμού του Σώματος της Α.Π ,κλπ..''.εξομοιώθηκαν με τους άνδρες Αστυνομικούς.
Τα καθήκοντά τους αρχικά ήταν: περιπολίες,καταπολέμηση της πορνείας,φύλαξη κρατουμένων γυναικών,σωματικές έρευνες γυναικών στο Αεροδρόμιο ,Τελωνείο κτλ
Είχαν εγκατασταθεί δε σε ίδιον οίκημα στην οδό Σούτσου 5,με προισταμένη την Θεμ.Κουρεντή.
Αργότερα,δυνάμει του αρθ 56 του Ν 2458\13.8.68.και της υπ αριθμ.4176\Φ7\13.8.68.αποφάσεως του Υ.Δ.Τ.,κατόπιν επισταμένης επιλογής ,εισήχθησαν στην Αστυνομική Σχολή στο Μαρούσι 44 γυναίκες όπου εκπαιδεύθησαν σε όλα τα Αστυνομικά θέματα και εξήλθον την 26-11-1969,αναλαβούσες καθήκοντα όπως οι κανονισμοί προέβλεπαν.
Ο θεσμός, παγιώθηκε και συνεχίζεται.
Για την ιστορία να αναφέρουμε ,ότι το 1919 ιδρύθηκε Αστυνομική υπηρεσία ,απο 100 γυναίκες στην Αγγλία,το 1946 στην Ιαπωνία από 65 γυναίκες,το 1959 στην Ιταλία.Πολύ ενωρίτερα ,περίπου από το 1845 και μετά ,με διάφορες μορφές ,συναντούμε γυναικεία Αστυνομικά Σώματα στις πολιτείες των Η.Π.Α
Στην σπάνια φώτο, οι πρώτες γυναίκες Αστυνομικοί της Ελλάδας,με Αξ\κούς της Αγγλικής Αστυνομικής Αποστολής στην Ελλάδα
4
1979: ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΕΣ ΜΕ ΤΟΝ Δ\ΤΗ ΑΣΤΥΑ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟ Γ. ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΔΙΜΟΙΡΙΤΕΣ ΤΟΥΣ
ΥΠ.Α ΚΑΡΑΤΖΙΚΟ ΕΥΑΓ,ΚΛΩΝΟ ΣΤΕΛ.ΔΙΑΜΑΝΤΗ Θ.
Από τον Σεπτέμβριο του 1959,άρχισε στην Αθήνα η κυκλοφορία 4 ασυρματοφόρων οχημάτων,΄ ‘’Αμέσου δράσεως’’,για να ανέλθουν το 1961 σε 15 και επιπροσθέτως 8 ασυρματοφόρες μοτοσυκλέτες.
Στον Πειραιά ,είχαμε, 4 ασυρματοφόρα οχήματα και 1 ασυρματοφόρο μοτοσυκλέτα.
Ολα τα οχήματα ευρίσκοντο σε συνεχή επαφή ,και κατευθύνοντο από ειδικό κέντρο που ήταν εγκατεστημένο στην Αστυνομική Δ/νση.
Στο κέντρο αυτό ήταν εγκατεστημένη και ειδική τηλ\κή συσκευή δια της οποίας ελαμβάνοντο οι τηλ\κες κλήσεις του ‘’100’’
Η χρησιμοποίηση του Ρ\Τ ,από την Α. Π ,Κέντρου απετέλεσε καινοτομία ,πρόοδο και το πρώτο εγκατασταθέν Κέντρο στην Ελλάδα.
Ολοι καταλαβαίνουν την κεφαλαιώδη σημασία ,για την Αστυνόμευση και την παροχή άμεσης βοήθειας στον πολίτη.
Από του Σεπτεμβρίου του 1960 ,η Υπηρεσία αυτή υπήχθει στην Μηχανοκίνητο Υποδιεύθυνση.
Την 13-12-1972, δι αποφάσεως του Υπουργού Δημοσίας Τάξεως ,η Αμεση Δράση Αθηνών,κατέστη ανεξάρτητο Τμήμα και υπήχθει στο Επιτελείο της Α.Δ Αθηνών.
Το έτος αυτό επετεύχθει και η αποπεράτωση των εργασιών νέας αιθούσης ,με εξοπλισμό,που δεν είχε τίποτα να ζηλέψει από τις αίθουσες επιχειρήσεων προηγμένων Αστυνομικά χωρών.
Στην αίθουσα αυτή εγκατεστάθει το πρώτο στην Ελλάδα κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης.
Επίσης εγκατεστάθησαν τρία Κέντρα ραδιεπικοινωνιών, το τηλ Κέντρο του ‘’100΄΄,ένα ειδικό τηλ\κό κέντρο Αμέσου Βοηθείας ,και ηλεκτρονικά συστήματα αυτόματου συναγερμού κατά κλοπής ,πυρκαγιάς κτλ.
Οι υπηρεσίες του ‘’αγαπημένου 100’’,έτυχαν της καθολικής αναγνώρισης του κοινού.
Πάμπολες οι περιπτώσεις ανδρών του ‘’100’’ που έθεσαν σε κίνδυνο την ζωήν των,για να προασπίσουν την ζωή και την περιουσία των πολιτών και να διασφαλίσουν την έννομη τάξη.
Ανώτερα και ανώτατα Ιδρύματα του Εσωτερικού και του Εξωτερικού έχουν βραβεύσει την Υπηρεσία αλλά και πλυρώματα των οχημάτων
ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΑΣΥΡΜΑΤΟΦΟΡΑ ΟΧΗΜΑΤΑ
ΤΟ ΠΡΩΤΟ Ρ\Τ ΚΕΝΤΡΟ
ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΟΛΛΕΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΠΟΛΙΤΩΝ
ΟΜΑΔΑ ΖΗΤΑ
Σημαντικό σταθμό στην εξέλιξη της Άμεσης Δράσης (στον Νομό Αττικής για αρχή), υπήρξε η σύσταση της ομάδας δικυκλιστών της Άμεσης Δράσης με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Ομάδα Ζ» στις 17/2/1979, με απόφαση της τότε ηγεσίας της Αστυνομίας Πόλεων. Η ομάδα αυτή επανδρώθηκε στην αρχή από Αστυνομικούς της Τροχαίας Αθηνών και στην συνέχεια από Αστυνομικούς διαφόρων Υπηρεσιών, οι οποίοι επιθυμούσαν να υπηρετήσουν στην Άμεση Δράση ως μοτοσικλετιστές με δική τους αίτηση.
Διευθυντής της Άμεσης Δράσης Αττικής ήταν ο Αστυν. Δ/ντής Σηφάκης Εμμανουήλ και προϊστάμενος της Ομάδας Ζ ο Αστυν. Β΄ Σταθάτος Παναγιώτης με βοηθό τον Ανθ/μο Κουκιάσα Δημήτριο.
Στις 18/2/79 εννέα μοτοσικλετιστές ανέλαβαν δοκιμαστικά καθήκοντα για να διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητα του καινούργιου αυτού θεσμού. Στον ίδιο χρόνο και μετά τις πρώτες εντυπώσεις προστέθηκαν άλλοι έξι και ο Αρχιφύλακας Μώρος Κλέων, που ήταν και ο πρώτος παραγωγικός Αρχιφύλακας που οδηγούσε υπηρεσιακή μοτοσικλέτα. Κατά το πρώτο χρόνο της ίδρυσης και λειτουργίας και για χρονικό διάστημα ενός και πλέον χρόνου εκινούντο 15 μοτοσικλετιστές.
Από 17-9-1981 εκινούντο 55 μοτοσικλετιστές στα όρια που αστυνόμευε η τότε Αστυνομία Πόλεων και αυξήθηκαν μέχρι τους 100 μοτοσικλετιστές μέχρι που έγινε η ενοποίηση με το σώμα της Ελληνικής Χωροφυλακής και αργότερα η υπηρεσία της Ομάδας Ζήτα επεκτάθηκε και σε άλλα αστικά κέντρα όπως η Θεσσαλονίκη η Πάτρα κ.λπ.
Το όνομά της ως Ομάδα "Ζ" το πήρε από την Ελληνική αλφάβητο με την χρήση του γράμματος ολογράφως ΖΗΤΑ ή Ζήτα και χρησιμοποιήθηκε ως κωδικός αναγνώρισης στον ασύρματο. Όπως άλλες υπηρεσίες χρησιμοποιούν το Α (για τα περιπολικά) το Δ (για τους μοτοσυκλετιστές της Τροχαίας) κλπ έτσι κι αυτή η υπηρεσία έπρεπε να έχει ως αναγνωριστικό κάτι εύηχο για την χρήση ασυρμάτου όταν τους καλούσαν και επιλέχτηκε το "Ζ".
Το αρχικό σήμα της Ομάδας Ζήτα ξεκίνησε από ιδέα του Αρχιφύλακα Κων/νου Καβαλινάκη λίγο πριν την ενοποίηση της Ελ. Χωροφυλακής και Αστυνομίας Πόλεων και υλοποιήθηκε στο εργαστήριο με την επωνυμία Taboo στην οδό Μάγερ (κέντρο Αθηνών) όπου φιλοτεχνήθηκε τόσο από τον ιδιοκτήτη του Παναγιώτη Μπιτζιλέκη όσο και από τον αστυφύλακα της ομάδας Ζήτα Βασίλειο Τσάτσο για την τελική έκδοση του σήματος.
ΠΗΓΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ
Με τον Νόμο 4971\31,’’ Περί Οργανισμού της Αστυνομίας Πόλεων ‘’,συνεστήθει ‘’Γενική Εποπτεία Αγορανομίας ‘’,η οποία , απετέλει , ειδική Αστυνομική Υπηρεσία , με διοικητή Αστυν Δ\ντή Α..
Διοικητικά υπήγετο στο Αρχηγείο Α.Π. , καθ ύλην δε στο Υπουργείο Εμπορίου.
Ηταν δε ο σύνδεσμος του Υπουργείου με τις Αγορανομικές Εκτελεστικές Υπηρεσίες
Με τις διατάξεις του από 1936, Β. Διατάγματος ,καθορίζονταν οι αρμοδιότητες της Τπηρεσίας αυτής,όπως , η επίβλεψη και εφαρμογή των Αγορανομικών Διατάξεων και Νόμων, η δειγματοληψία ,επί των τροφίμων ,με την επιστημονική καθοδήγηση του Γ. Χημείου του Κράτους, κτλ.
Η Υπηρεσία αυτή προσέφερε εκτεταμένο και σπουδαίο προληπτικό έργο ,προς περιφρούρηση των οικονομικών συμφερόντων του Κράτους, και της υγείας του καταναλωτικού κοινού.
Να σημειωθεί ότι ,αρχές του 1926,ανατέθηκε στην Αστυνομία Πόλεων,η άσκηση αγορανομικών καθηκόντων σε ολόκληρη την Αττική,οπότε δημιουργήθηκαν οι πρώτοι Αγορανομικοί Σταθμοί : Κηφισσιάς υπό τον Αρχιφ. Ν.Μηλίτση, Αμαρουσίου υπό τον Αρχιφ. Σαρ. Ανυφαντή, που αντικατέστησε ο Αρχιφ Παν. Παππάς, και Χαλανδρίου ,Ωρωπού,Ραφήνας ,υπό τον Αρχιφ. Θ. Κωνσταντά.
Ολοι οι σταθμοί υπήγοντο στο Τμήμα Αγορανομίας Αθηνών, με δ\τή τον Αστυν Α ,Ανδριανό Αγγελίδη.
Με την δημιουργία των Σταθμών αυτών ανακουφίστηκε η Πρωτεύουσα,και για πρώτη φορά παρουσιάστηκε επάρκεια αγαθών,για την έλλειψη των οποίων έγραφαν καθημερινά οι εφημερίδες ,[ σχετικά και τα άρθρα του Τίμου Μωραιτίνη ].
Επίσης καταπολεμήθηκε η νοθεία τροφίμων ,ιδίως στο γάλα, και σχεδόν εξαλείφθηκε ο αφθώδης πυρετός που εμάστιζε την περιοχή της Πρωτεύουσας.
Η Αστυνομία Πόλεων , έχοντας επίγνωση ότι ο Τουρισμός αποτελεί σπουδαία πηγή εθνικού εισοδήματος ,αλλά και βιτρίνα της χώρας στο Εξωτερικό, επεξέτεινε την πρωτοποριακή δράση της και στον τομέα αυτόν.
Οι προσπάθειες προαγωγής του Τουρισμού μέχρι το 1935 δεν ήταν αξιόλογοι.
Οι αρχαιολογικοί χώροι ήσαν απερίφρακτοι, και εντός αυτών ετελούντο παντός είδους ασχημίες.
Οι σταθμοί των Μεταφορικών Μέσων ήταν σε κακό χάλι.
Τα ξενοδοχεία, δεν υφίσταντο συστηματικό έλεγχο, με αποτέλεσμα να μην προσφέρουν καλές υπηρεσίες.
Τα τουριστικά γραφεία ,λειτουργούσαν πλημμελώς ,οι δε ξεναγοί και διερμηνείς εστερούντο των σχετικών γνώσεων ,δια την άσκησιν του επαγγέλματός των
Το τότε αρμόδιο επί του Τουρισμού, Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας , αντιληφθέν την ανάγκη αποτελεσματικής αντιμετώπισης της καταστάσεως ,εισηγήθηκε την ίδρυσιν ειδικής Αστυνομικής Υπηρεσίας.
Ετσι ,το 1935,δια Νόμου συνεστήθει ,η Διεύθυνση Τουριστικής Αστυνομίας ,και λειτούργησε στις πόλεις ,αρμοδιότητος της Αστυνομίας Πόλεων.
Σε λίγο χρονικό διάστημα η όλη εικόνα άλλαξε.
Καθαριότητα και ευκοσμία ,ήταν πλέον εμφανείς. Τ α ξενοδοχεία και οι εμπλεκόμενοι επαγγελματίες με τον τουρισμό ήταν υπό συνεχή έλεγχο.
Η κατά κύριον λόγο στην δεκαετία του -70- εκτύπωση σε τέσσερεις βασικές γλώσσες ,και διανομή ,στις πύλες εισόδου της χώρας, ενημερωτικών φυλλαδίων ,απετέλεσαν πολύτιμο βοηθό των Τουριστών.
Η ενημέρωση και η διαρκής βοήθεια προς τον Τουρίστα ,κορυφώθηκε με την λειτουργεία Τ\Φ Κέντρου ,με αριθμό κλήσεως -171-, το οποίο εξυπηρετείται ,επί 24ωρου βάσεως από γλωσσομαθείς Αστυνομικούς
Το έργο έτυχε γενικής αποδοχής και Αστυνομίες της Αλλοδαπής ,ενδιαφέρθηκαν και αντέγραψαν κατόπιν ατήσεων τους ,την οργάνωσιν της Υπηρεσίας.
Η Τουριστική Αστυνομία ,ανήκει στην πρωτοπορία της διαδόσεως των τουριστικών αρχών και της αναπτύξεως της Τουριστικής συνειδήσεως
Το 1947,κατόπιν αποφάσεως του Αρχηγείου Α.Π. συνεστήθη ,’’Τμήμα Φιλαρμονικής του Αστυνομικού Σώματος’’
Το Τμήμα απετελέσθη ,από λίγα άτομα με γνώσεις μουσικής ,η δε διδασκαλία ανετέθη στον αρχιμουσικό Σπύρο Δουκάκη, Γ. Δ\ντή της Φιλαρμονικής της Πρώην Διοικήσεως Πρωτευούσης,ο οποίος διέθεσε τα μουσικά όργανα του Δ. Αθηναίων ,όπως και το ευρισκόμενο στην Καλλιθέα οίκημα.
Με την πάροδο του χρόνου ,η Μουσική της Α. Π. Παρουσίασε αλματώδη εξέλιξη.
Μάλιστα ,λόγω του υψηλού της επιπέδου ,προκρίνονταν να παρελαύνει μετά των καλυτέρων Μουσικών του ΝΑΤΟ.
Αξιόλογο μέλος της ,και ο Υπαστ.Α Μπουκουβάλας Δ.
Ο Μπουκουβάλας ,εισήλθε στο Σώμα το 1944, και λόγω των Μουσικών του γνώσεων ετοποθετήθη στην Φιλαρμονική εκ των πρώτων.
Ο Σ. Δουκάκης βλέποντας την αγάπη και αφοσίωση του στην Μουσική, ανέλαβε την παραπέρα εκπαίδευσή του επί 14 έτη μέχρι του σημείου να τον κάνει βοηθό του και τελικά να τον παραδώσει Αρχιμουσικό στο Σώμα , αναπτύσσοντας παράλληλα και εξαιρετική δισκογραφική δραστηριότητα
Προιστάμενος της Φιλαρμονικής ,ξεκίνησε ο Αρχιμουσικός ,καθηγητής του Ωδείου και πρώην Επιθεωρητής Στρατιωτικών Μουσικών,και εκ των καθηγητών του Δ.Μπουκουβάλα
Βασ.Σωζόπουλος.
Αξιοσημείωτη είναι και η προσφορά του εφοπλιστή Ευαγγ. Νομικού ,δια της οποίας η Μουσική της Αστυνομίας απέκτησε άριστα ,μουσικά όργανα.
Τον Απρίλιον του 1923 ,ο Αρχηγός Χαλλίνταιυ, διέταξε τον Δ\τ\η των Αστυνομικών Σχολών στην Κέρκυρα ,να δώσουν απολυτήριες εξετάσεις οι μαθητές της τετάρτης εκπαιδ. περιόδου .
Πάνω από τετρακόσιοι μαθητές αποτελούσαν την τετάρτη περίοδο.
Οσοι επέτυχον έλαβαν τον αριθμό Μητρώου ανάλογα με την σειρά επιτυχίας, και το πρωί της 23 Απριλίου 1923 ,στον περίβολο του φρουρίου που εστεγάζετο η Σχολή οι Δόκιμοι,σε σεμνή τελετή έδωσαν τον προβλεπόμενο όρκο.
Στο τέλος της τελετής ο Σλόμαν ,εκφώνησε σύντομο λόγο , όπου μεταξύ των παραινέσεων ανακοίνωσε στους Αστυφύλακες πλέον ότι προορίζονταν για την Αστυνόμευση του Πειραιώς.
Την επομένη ντυμένοι με τις ολοκαίνουργιες μαύρες στολές ,με το πλοίο της γραμμής αποβιβάστηκαν στον Πειραιά
Ο κόσμος κοίταζε περίεργος και όταν ρωτούσε αν ήταν ...ξένοι ,οι νέοι Αστυνομικοί απαντούσαν ..όχι Ελληνες είμαστε .....η καινούργια Αστυνομία.
Την 28 Μαίου του 1923 μετά την επιβλητική παρέλαση των νέων Αστυνομικών ,ο Δ\τής της Χωροφυλακής παρέδωσε την πόλιν στον πρώτο Αστυν. Δ\ντή και μετέπειτα Αρχηγό Ι. Καλυβίτη.
Τριακόσιοι περίπου Αστυνομικοί επάνδρωσαν τα Αστυν Τμήματα που παρελήφθησαν από την Χωροφυλακή.
Το Α με Δ\τή τον Αστυν. Γ Κόλλια, το Β με Δ\τή τον Αστυν Γ Πηρουνάκη, το Γ με Δ\τή τον Αστυν. Σπανάκη Εμμ. τον Αστυνομικό Σταθμό Καστέλλας ,υπό τον Υπαστυν Φούφα Αλεξ. και την Γενική Ασφάλεια με Δ\τή τον Αστυν. Καλκάνη Παν.
ΟΜΑΣ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 1925.ΔΙΑΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΥΠΑΣΤ.ΒΟΛΑΝΑΣΗΣ Η.,Ο ΑΡΧΙΦ. Α.ΑΝΑΠΛΙΩΤΗΣ,ΟΙ ΑΣΤΥΦ. Φ.ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ,Α.ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ,Κ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ
ΑΝΔΡΕΣ ΤΟΥ ΑΣΤΥΝ ΣΤΑΘΜΟΥ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ ΤΟ 1925.ΜΕΤΕΙΠΕΙΤΑ ΣΤ Α.Τ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Την 8-5-1970 εγένετο η τελετή εγκαινίων λειτουργείας του πρώτου ιδιόκτητου κτιρίου στο οποίο εγκατεστάθει το ΙΔ Α\Τ. Αθηνών στην συμβολή των οδών Σεβαστουπόλεως και Αιτωλίας στους Αμπελόκηπους.
Στην τελετή παρέστη η πολιτική και φυσική ηγεσία της Α.Π.
Ο Αρχηγός Θ. Γαλανόπουλος στην ομιλία του μεταξύ άλλων τόνισε ότι το κτίριο ,ανηγέρθη με δαπάνες από τον Πρυπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων. Την ανέγερση διεχειρίσθη από ικονομικής και τεχνικής απόψεως ,το Αρχηγείο Α.Π., δια της Δ Δ\σεως Τεχνικών Υπηρεσιών
Το κτίριο ,του οποίου η δαπάνη ανέγερσης ανήλθε στο ποσό των 3800.000 δρχ, αποτελεί την αρχή σεράς Αστυνομικών Μεγάρων που πρόκειται να ανεγερθούν.
Δύο μήνες αργότερα την 4 -7-1970 υπεγράφετο η σύμβαση δια την ανάθεση μελέτης προς ανέγερση Αστυνομικών κτιρίων δια την στέγαση των ,ΚΔ, ΙΓ, ΚΕ, Θ, ΙΑ, Α\Τ,και Παραρτημάτων Ασφαλείας, και ΣΤ και Ζ, Αστυν .Υποδ\σεων Αθηνών.
Την 21-10-1970 ,υπεγράφη δωρητήριο συμβόλαιο ,μεταξύ του Δημάρχου Πατρέων Κων. Γκολφινοπούλου και του Αστυν. Δ\ντού Καλτσά Γ. ,δια το ακίνητο της Πλατείας Μαρκάτου ,το οποίο παρεχωρείτο στο Δημόσιο δια την ανέγερση μεγάρου προς στέγασιν των Υπηρεσιών της Αστυν.Δ\νσεως Πατρών.
Την 2-11-1970 ,μεταξύ του ΥΔΤ και του Γραφείου μελετών Αναγνωστοπούλου Α. -Βαγιανού Γ. ,υπεγράφη σύμβασις εκπονήσεως μελέτης δια την ανέγερση Αστυνομικού Μεγάρου Πειραιώς σε έκταση 5000 τ.μ, όπου στεγάζονταν το Μηχ.Πειραιώς. , στην οδό Ασκληπιού 23 Αγία Σοφία. Το οικόπεδο παρεχωρήθη στην Α.Π. από το Δημόσιο.
ΑΠΟ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΙΔ Α\Τ ΑΘΗΝΩΝ
Το 1947, όταν και πάλι η κομμουνιστική απειλή ,ήταν φανερή,η πολιτεία προσπάθησε να οργανώσει όσο επέτρεπαν οι συνθήκες της εποχής ,τον Στρατό και τα Σώματα Ασφαλείας.
Στα πλαίσια αυτά ιδρύθηκε και η Τεθωρακισμένη Υλη της Α.Π.
Την 8-1-1947 ο Δ\τής της Υπ\νσεως Ασφαλείας Αθηνών Θ. Ρακιντζής ,με την υπ αριθμ 29.Φ.107 Διαταγή, ίδρυσε την Υπηρεσία ΄΄Ειδικών Αναζητήσεων ΄΄υπό τον Αστυν. Β, Γεωργακόπουλο Παντελή και δύναμη 140 ανδρών.
Ελλειπαν όμως παντελώς τα τεχνικά μέσα,που ήταν απαραίτητα για την εκπλήρωση της αποστολής της ,δηλαδή την αντιμετώπιση των ένοπλων ελασιτών.
Οι αστυνομικοί εστερούντο ακόμα και περιστρόφων.
Σκεφτείτε την κατάσταση που επικρατούσε εκείνη την εποχή ,την βαμμένη με αίμα Αστυνομικών, μετά από Κατοχή και Κόκκινο Δεκέμβρη.
Ο Δ\τής της μονάδας με παραστάσεις στον Εισαγγελέα Αθηνών κατάφερε να εξασφαλίσει ,ατομικό οπλισμό από κατεσχεμένα περίστροφα και πιστόλια ,έλλειπαν όμως τα οχήματα.
Σε πρώτη φάση ,είκοσι παλιές γερμανικές τρίκυκλες μοτοσυκλέτες από την ΑΒΥΠ, επισκευάστηκαν και ετέθησαν σε λειτουργία.
Κατόπιν ανεζητήθησαν αυτ\τα και τεθωρακισμένα , στά άχρηστα υπολλείματα του πολέμου.
Στο αεροδρόμιο του Χασανίου ,υπήρχαν εγκαταλελλημένα 15 άχρηστα τεθωρακισμένα,επτά με πύργους και τα υπόλοιπα μεταφοράς προσωπικού.
Τα οχήματα αυτά επισκευάσθηκαν από τεχνικούς του Στρατού ,και η Α.Π. απέκτησε τα πρώτα τεθωρακισμένα οχήματα.
Εν τω μεταξύ η Υπηρεσία Ειδικών Αναζητήσεων, μετωνομάσθηκε σε Τεθωρακισμένη Ιλη Εφόδου,και αναζητήσεις, ανεύρεση και επισκευές εγκαταλελλημένου πολεμικού υλικού, εφωδιάσαν την Ιλη με τον κατάλληλο οπλισμό και πυρομαχικά.
Μετά την εξασφάλιση του οπλισμού οι άνδρες εκπαιδεύτηκαν στα εκπαιδευτικά κέντρα του Στρατού.
Απέκτησε και την δική της στέγη.
Κατ αρχάς εστεγάζετο στο ισόγειο του κτιρίου του Υπ. Οικονομικών στην οδό Κάνιγγος , αργότερα δε μετεστεγάσθει στην Ν.Φιλαδέλφεια.
Εκεί σε οικόπεδο που παρεχωρήθει από το Υπ.Οικονομικών και με προσωπική εργασία των ανδρών της Ιλης ,ανεγέρθησαν τα σχετικά κτίρια.
Στον χώρο αυτόν αργότερα στεγάσθηκε η Σχολή Αστυφυλάκων Α.Π.
....''η προσφορά της Ιλης δεν δύναται να περιγραφεί ,έστω και περιλιπτικώς,.άπαντες οι υπηρετούντες εις Τ.Ι.Ε είναι άξιοι εύφημης μνείας,......αρκεί να σημειωθεί ότι ,μεταξύ των άλλων ηρωικών κατορθωμάτων, μετά την ανατίναξη του παρά τον Γλαύκον εργοστασίου από τους ελασίτες ,άνδρες και τεθωρακισμένα της Ιλης , μετέβησαν και παρέμειναν επί εξάμηνον στην Πάτρα ,με αποτέλεσμα η πόλις να μην καταληφθεί από αυτούς , όπως άλλωστε παρεδέχθη αργότερα και ο επικεφαλής των συμμοριτών Πελοποννήσου Κονταλώνης....''.
Αυτά αναγράφονται ,μεταξύ άλλων ,στην από 30-1-1950 ,έκθεσή του ,μετά από επιθεώρηση που έγινε στην Ιλη, ο Αστυν.Δ\ντής Αθηνών,Δ. Βρανόπουλος
Η ΠΡΩΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΙΛΗΣ ΤΗΝ 5-8-1947 ΣΕ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΠΙΔΕΙΞΗ
ΣΤΑ ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΟΥΛΕΝ
ΟΙ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΤΗς ΤΙΕ,ΑΠΟ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΥΠ.ΚΟΥΜΠΗΣ,ΑΝΘ.ΚΙΚΙΖΑΣ
ΥΠΑΣΤ.ΝΙΚΑΣ ΑΣΤΥΝ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Δ\ΤΗΣ,ΥΠΑΣΤ.ΚΡΥΟΣ,ΑΝΘ.ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
Την 16-7-1977 στην έδρα της Αστυν. Δ\σεως Αθηνών έγιναν τα εγκαίνια του δικτύου κλειστού κυκλώματος τηλεοράσεως της Αμέσου Δράσεως,παρουσία της πολιτικής και φυσικής ηγεσίας της Α.Π.
Ο Αστυν. Δ\ντής Αθηνών, Γεν. .Αστυν. Δ\ντής ,αείμνηστος Γ. Αγγελόπουλος σε σύντομη ομιλία του ανέπτυξε την σημασία του κυκλώματος και είπε χαρακτηριστικά ότι το απόκτημα αυτό είναι το μάτι της Αστυνομίας στην Πρωτεύουσα.
Τόνισε ακόμα ότι το κύκλωμα αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα την οικονομία δυνάμεων,και θα επιτυγχάνεται ο συντονισμός των αστυνομικών ενεργειών.
Ο Τεχνικός Δ\ντής της εταιρείαςΦΙΛΙΠΣ ,παρόχου και εγκαταστάτριας εταιρείας του κυκλώματος ,κ. Τελόγλου, είπε ότι γιά την κατασκευή του έργου χρησιμοποιήθηκαν άριστα υλικά και απασχολήθηκαν αποκλειστικά Ελληνες τεχνικοί.
Ενημέρωσε δε τους παρευρισκομένους ότι το κύκλωμα αυτό ,θεωρείται
το ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΛΕΙΣΤΟΥ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟ ΤΗΛ\ΚΩΝ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΠΙΟ ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΠΟΥ ΚΑΛΥΠΤΕΙ.
Το σύστημα αποτελείται από 44 τηλεχειριζόμενες κάμερες τοποθετημένες σε μεταλλικούς ιστούς ύψους 14 μέτρων.
Οι εικόνες μεταφέρονταν ενσύρματα στο Κέντρο Ελέγχου του συστήματος ,όπου ήταν εγκατεστημένο ικρίωμα με 44 οθόνες τηλεοράσεων 12 ιντσών και χειριστές ,ειδικευμένους αστυνομικούς
Για τον σκοπό αυτό, χρησιμοποιήθηκαν 100000 μ. υπογείου ομοαξωνικού καλωδίου ειδικής κατασκευής.
Οι κάμερες , με δυνατότητα και εγγραφής ,λειτουργούν ακόμα και με τις πιό άσχημες συνθήκες [ π.χ σε θερμοκ. από -40 έως +50 β ] και έχουν αυτόματο διάφραγμα,αυξομείωσης ανάλογα με την ένταση του φωτός και με εύελιξία σε στάθμη ανακλώμενου φωτισμού από 0,2 -100000 lux.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε μερικά σημεία που είχαν τοποθετηθεί κάμερες :
Φαληρικό δέλτα, Τζιτζιφιές, Αμπελόκηπους, στις λεωφ. Πατησίων, Πειραιώς, Συγγρού,στις πλατείες Ομονοίας, και Συντάγματος ,στα γήπεδα του Παναθηναικού ,του Πανιωνίου κτλ
Εξώφυλλα των τόμων των ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ 1-97,της Α.Π.όπως εξεδόθη το 1979,αλλά και του προηγουμένου τόμου ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ, 1-78 ,όπως εξεδόθει το 1967.
Για την ιστορία μας,συνοπτικά να αναφέρω,
οι πρώτοι κανονισμοί [1-47] εξεδόθησαν το 1934 επί Αρχηγίας Κ.ΓΑΡΕΖΟΥ,Εισαγγελέως Εφετών Θεσσαλονίκης.
Από το 1935 έως το 1953 εξεδόθησαν και άλλοι Κανονισμοί ανερχόμενοι συνολικά σε 68.
Το 1954 ,η Αστυνομική Σχολή τους συγκέντρωσε και τους εξέδωσε σε βιβλίο.
Απο΄τότε όμως πολλοι Κανονισμοί υπέστησαν αλλαγές αλλά και άλλοι προσετέθησαν.
Ετσι προίόν μακράς ,συστηματικής ,επιπόνου, ερεύνης υπήρξε η έκδοση τόμου το 1967, που περιελάμβανε σε κωδικοποίηση όλους τους Κανονισμούς της Α,Π.,1-78. από ενάρξεως εκδόσεώς των ,οι οποίοι συνελλέγησαν από το πρωτότυπο με κάθε επιμέλεια και σεβασμό.
Το έτος 1968 ,κυκλοφόρησε νέα εκδοση ,που περιελάμβανε αλλαγες και νέους Κανονισμούς εως τον Νοέμβριο του 1968.
Το δε έτος 1979 κυκλοφόρησε νέος πλήρως ανημερωμένος τόμος
Οι Αρχιφ της Α.Π Σάμιτας Ιωάννης ,και Πατρίκιος Δημ. και ο Ενωμοτάρχης της Χωροφυλακής Ανδριανός Χρήστος,πέρασαν με επιτυχία τις εξετάσεις της Αστυνομικής
Σχολής Χάρπλευ Χώλ του Ντάρχαμ της Αγγλίας και είναι οι πρώτοι πτυχιούχοι ΄΄ Συνοδοί σκύλων΄΄ στην Ελλάδα.
Η εκπαίδευση κράτησε εξη εβδομάδες από 19-4\20-5 1983.και έγινε στην Αγγλική γλώσσα.
Στην Ελλάδα ήλθαν την 21-5-1983 και εντάχθηκαν στις Υπηρεσίες Διώξεως Ναρκωτικών
Η εκπαίδευση αυτή σχεδιάστηκε και χρηματοδοτήθηκε ,από τον ΟΗΕ.
Οι συνοδοί και οι σκύλοι κατά την εκπαίδευση έζησαν κοντά-κοντά κάθε μέρα και εκπαιδεύτηκαν σε όλα τα είδη των ναρκωτικών
Οι σκύλοι που προτιμήθηκαν από τις υπηρεσίες του ΟΗΕ ήταν μια καθαρόαιμη Αγγλική ράτσα ‘’Λαμπραντόρ’’.
Είναι μεγαλόσωμα σκυλιά και η αξία τους έφτανε το 1,5 εκατ.δρχ.
Στην αρχή τα σκυλιά, ο Μπέν και ο εξαδελφός του ,ο άλλος Μπεν ,φυλλάσονταν στα σπίτια των Αρχιφυλάκων. Υπακούουν μόνο σε αυτούς και λαμβάνουν τροφή μόνο από τους συνοδούς τους .
Δυσκολεύτηκαν να συνηθίσουν την Ελληνική ΄΄κουζίνα΄΄,αλλά γρήγορα προσαρμόστηκαν.
Δυσκολεύτηκαν ακόμα και στην θερμοκρασία του Ελληνικού καλοκαιριού ,αλλά οι συνοδοί τους τακτικά τα πήγαινα στην θάλασσα όπου δροσίζονταν.